Puheenvuorossa
Riitta & Jarmo

Rohkea etunoja uusiin aluevaltauksiin

DNA:lla on jälleen takanaan isojen askelten vuosi. Muun Suomen painiessa lumikasojen kimpussa me neuvottelimme tiiviisti isosta yritysostosta. Juuri ennen kesää allekirjoitimme kaupat Welhosta, operaattorikentän lippulaivasta.

Sanomalta ostetun liiketoiminnan myötä DNA sai vahvan jalansijan pääkaupunkiseudun tietoliikennemarkkinassa ja kattavan kuituverkon Helsingissä. Samalla DNA:sta tuli Suomen suurin kaapelitelevisio-operaattori ja valtakunnallisesti vahva laajakaistaoperaattori. Mikä parasta, sekä Welhon että DNA:n vahvuus on asiakastyytyväisyys. Korkeaa asiakastyytyväisyyttä tavoittelemme jatkossakin, nyt vain entistä paremmin yhteisin eväin.

Yrityspalveluita pilvestä

Toinen markkinan yllättänyt askel oli liittomme Googlen kanssa. Yhdistimme tietoliikennepalvelumme ja Googlen pilvipohjaiset toimistopalvelut helposti käyttöönotettavaksi, kustannustehokkaaksi yritysratkaisuksi, DNA Toimistoksi.

Moni perinteinen operaattori kokee Googlen aggressiivisena kilpailijana, mutta DNA:lla näemme asian toisin. Operaattorin tehtävä on tuoda arkea helpottavia palveluja asiakkaille parhaiden kumppanien kanssa, ei suojella omaa reviiriään. Siksi myös Google on yksi kumppaneistamme. Uskomme vahvasti yhteistyön tuovan vauhtia kasvuhakuiseen yritysliiketoimintaamme.

Monopolia murtamassa

Tv-liiketoiminta on yksi tärkeimpiä kasvualueitamme; niinpä ykkössija kaapelitelevisiotoimijana ei vielä riitä. DNA käynnisti vuoden 2010 lopussa teräväpiirtolähetykset antenniverkossa. Verkkomme tulee kattamaan yli 80 prosenttia suomalaisista kotitalouksista vuoden 2011 lopussa.

Liikenne- ja viestintäministeriön tavoite on päästä eroon monopolista ja ylihinnoitelluista palveluista antennilähetysverkoissa. DNA toimii tässä tienraivaajana. Kilpailun käynnistymiseen ei kuitenkaan vielä riitä kaksi verkkoa – talojen katoilla on oltava kaksi antennia, koska uusi teräväpiirtotekniikkamme on ohjattu eri taajuuksille kuin vanha tekniikka.

Jotta kotitalouksilla olisi intoa asentaa katoilleen kaksi antennia, tulisi kiinnostavimmat teräväpiirtosisällöt ohjata uusille taajuuksille. Kilpailun avaaminen vaatii siis ministeriöltä rohkeita päätöksiä. Jos tässä onnistutaan, sekä Suomi että DNA ovat kiinnostava esimerkki muille maille monopolien murtamisesta.

4G tuo tehokkuutta verkkoon

Älypuhelin- ja tablettimarkkinat ovat rajussa kasvussa Suomessa ja globaalisti. Näiden monipuolisten laitteiden sujuva käyttö asettaa mobiililaajakaistaverkoille uusia haasteita. Olemme viime vuosina rakentaneet 3G-verkkomme maan kattavaksi, tuoneet ensimmäisenä nopeimmat mobiililaajakaistayhteydet markkinalle ja samalla ottaneet noin kolmasosan tästä nopeasti kasvavasta markkinasta.

Kuluvan vuoden aikana tulemme entisestään nostamaan laajakaistaverkkomme nopeutta ja kapasiteettia tuomalle siihen jälleen uuden teknologiasukupolven, 4G:n. 4G-teknologia tuo asiakkaillemme paitsi entistä nopeammat yhteydet myös joustavuutta ja tehokkuutta radioverkon ja rajallisen taajuuskaistan käyttöön.

Uusia työkaluja toimintamme hiomiseen

Mennyt vuosi oli DNA:ssa myös merkittävien operatiivisten muutosten aikaa. Uusimme lokakuussa asiakastietojärjestelmämme, mikä on tietoliikenneoperaattorille erittäin laaja-alainen ja monimutkainen kokonaisuus. Valmistelimme hanketta reilut kolme vuotta.

Järjestelmä on otettu onnistuneesti käyttöön, ja voimme kääntää huomion asiakaspalvelun kehittämiseen ja järjestelmän monipuolisten ominaisuuksien hyödyntämiseen. Ne tekevät mahdolliseksi uusien tuoteperheiden nopean lanseerauksen, kattavien ja helppokäyttöisten itsepalveluominaisuuksien tuomisen asiakkaillemme ja operatiivisen tehokkuuden hiomisen.

DNA haluaa olla hyvä yrityskansalainen. Toimintamme perusta on verkkoinfrastruktuuri, jossa aloitetun päivityksen ansiosta saamme GSM- ja 3G-radioverkkojen yhteisen energiatarpeen jopa puolitettua. Katsausvuonna aloitimme GRI-raportointimalliin perustuvan yritysvastuun kehittämisprojektin. Malliin siirrytään asteittain, ja tämän vuosikertomuksen yhteydessä julkaisemme ensimmäistä kertaa laajemman raportin.

Meillä on nyt hyvät käytännön työkalut brändimme ja toimintakulttuurimme ytimen eli nopeuden, rohkeuden ja mutkattomuuden vahvistamiseksi. Haluankin kiittää asiakkaitamme, henkilöstöämme, omistajiamme ja kaikkia sidosryhmiämme antoisasta vuodesta 2010. Tehdään yhdessä vuodesta 2011 jälleen rohkeiden valintojen vuosi.

Riitta Tiuraniemi

Pitkäjänteisellä kehittämisellä parasta omistaja-arvoa

DNA:n hallituksen tavoite on omistaja-arvon pitkäjänteinen lisääminen. Uskomme, että yhtiön harkittu kehittäminen palvelee parhaiten sekä omistajien että muiden sidosryhmien tarpeita.

Huolimatta tietoliikennesektorin rajallisesta koosta, toimintaympäristön muutoksista ja jatkuvasti kiristyvästä kilpailusta DNA:n kasvutavoitteet ylittyivät vuonna 2010. Määrätietoisella liiketoiminnan tehostamisella ja parantamisella saavutimme kokoluokan ja rakenteen, jotka asetettiin tavoitteeksi useita vuosia sitten.

Emme aio luopua saavutetusta markkina-asemasta, ja kasvu on välttämätöntä myös tästä eteenpäin.

Tähän mennessä DNA:n kasvu on perustunut enimmäkseen telealan perinteiseen liiketoimintaan. Tulevaisuudessa sitä haetaan yhä enemmän uusista liiketoiminnoista, mikä edellyttää perinteisestä poikkeavaa ajattelua, erottumista kilpailijoista ja asiakastarpeiden entistä parempaa ennakointia. Uskon, että DNA:n erilaisuus on vahva valttimme tulevissa muutoksissa.

Emme sulje pois kasvua Suomen rajojen ulkopuolella. Myös yhtiön pääomamarkkinakelpoisuus saattaa lisätä kasvun ja kehittämisen keinovalikoimaamme.

Suuri kiitos saavutuksistamme kuuluu DNA:n johdolle, joka on yhdessä osaavan henkilöstön kanssa kasvattanut yhtiötä haastavassa markkinassa. Hallituksen ja johdon yhteistyö on toiminut erinomaisen hyvin. Tästä on hyvä suunnata katse uusiin liiketoimintoihin, joilla palvellaan ja vahvistetaan DNA:n toimintaa edelleen.

Jarmo Leino
hallituksen puheenjohtaja