Kuluttaja-asiakkaat
ovat tyytyväisiä
mobiililaajakaistaan

Mobiililaajakaistan kasvanut suosio näkyi DNA:n kuluttajamyynnissä. Myös Welhon osto toi kasvua ja siivitti kuluttajaliiketoiminnan tavoitteisiin katsausvuonna. Kasvua tavoitellaan myös vuonna 2011, ja siinä kilpailuetuja ovat edelleen edullinen hintataso, hyvä asiakaspalvelu ja laadukas verkko.

DNA tarjoaa kuluttajille yhteydenpidon, tiedonhaun, turvallisuuden ja viihteen monipuoliset tietoliikennepalvelut. Valikoima kattaa äly- ja muut matkapuhelimet, matkapuhelinliittymät, mobiilin ja kiinteän laajakaistan, tietoturvapalvelut, tv-palvelut liittymistä kanavapaketteihin sekä lankapuhelinliittymät.

Asiakaspalveluun panostetaan

DNA:n edullinen hintataso ja hyvä asiakaspalvelu ovat aina olleet sen merkittäviä kilpailuetuja. Toimialan vuotuisen EPSI Rating -tutkimuksen mukaan DNA:n mobiililaajakaistan käyttäjien asiakasuskollisuus ja asiakastyytyväisyys kaupungeissa onkin pysynyt korkeana. Kuluttajien tyytyväisyys DNA:n mobiililaajakaistaan on selvästi toimialan keskiarvoa parempi.

DNA:lla on tehokas jakeluverkosto, johon kuuluvat DNA Kaupan 76 myyntipistettä, verkkokauppa, kattava puhelinpalvelu ja satoja ulkoisia edustajia. Uusia myynnin puhelinpalvelukeskuksia perustetaan aktiivisesti, ja ne ovat paitsi merkittävä myyntikanava myös keino olemassa olevien asiakkuuksien aktiiviseen hoitamiseen.

DNA:n vahvuuksiin kuuluu myös brändi. DNA palkittiin paitsi Vuoden verkkomainostajana myös Vuoden tv-mainostajana – mainonnassa katsausvuonna käytetty teema “vaihtamalla paranee” tuotti erinomaisia myynnillisiä ja mielikuvallisia tuloksia.

Tavoitteena olla Suomen johtava tv-toimija

DNA hankki Welhon liiketoiminnan kesällä 2010. Järjestelyllä yhtiö sai merkittävän osuuden pääkaupunkiseudun laajakaista- ja televisiomarkkinoista. Samalla DNA:sta tuli Suomen ylivoimaisesti suurin kaapelitelevisio-operaattori 43 prosentin markkinaosuudellaan, ja sen asema vahvistui huomattavasti kuluttajaliiketoiminnassa pääkaupunkiseudulla.

Welho-hankinnan tavoite on laajakaista- ja tv-tuotevalikoiman valtakunnallistaminen ja toimintojen synergiahyödyt. Yhdistyminen onkin täyttänyt odotukset. Molemmista osapuolista kartoitetuista parhaista käytännöistä tulee yhteisiä ja asiakastyytyväisyyttä pyritään parantamaan entisestään muun muassa vaalimalla Welhon erinomaista asiakaspalvelua.

Welhon asiakaspalvelusta kertoo osaltaan EPSI Rating -tutkimuksen tulokset*. Sen mukaan Welho jatkoi viime vuonna kiinteän laajakaistan yksityisasiakkaiden suosikkina pääkaupunkiseudulla. Vuonna 2010 tutkittiin ensimmäistä kertaa myös tyytyväisyyttä maksu-tv-palveluihin; Welho oli niissäkin selkeä ykkönen.

Kesäkuussa 2009 saatu DVB-T2-terävä­piirtoverkkotoiminnan toimilupa vietiin toteutukseen. Mobiili-tv-liiketoiminta alkoi jo vuonna 2009, ja katsausvuoden lopulla DNA käynnisti antenniverkon teräväpiirtotelevisio- eli HDTV-liiketoiminnan sekä verkko- että palveluoperaattorina.

HDTV-lähetykset valtakunnallistavat tv-liiketoiminnan ja tekevät DNA:sta ainoan aidosti valtakunnallisen tv-toimijan. Antenniverkon liiketoiminta lisää myös kilpailua haastamalla Digitan ja Plus-TV:n nykyiset monopolit antenniverkossa.

Kasvua matkaviestinmarkkinalla

Kiinteän- ja matkaviestinverkon laajakaistamarkkinat lähentyvät palvelullisesti toisiaan, sillä langattoman laajakaistan nopeudet kasvavat voimakkaasti. DNA tarjoaa ainoana operaattorina kuluttajille jopa 21 megabitin langattoman tiedonsiirtonopeuden.

Älypuhelinten suosio vuonna 2010 siivitti mobiililaajakaistan tiedonsiirtomäärän räjähdysmäiseen nousuun, ja kehityksen odotetaan jatkuvan edelleen. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan vahvin kasvu nähtiinkin mobiililaajakaistan ja älypuhelinten datamarkkinassa.

Kasvun myötä älypuhelinten myynti kasvoi voimakkaasti. DNA käynnisti lisäksi tablet-laitteiden myynnin.

DNA laajensi mobiililaajakaistaverkkoa edelleen ja toi kuluttajille langattomaan ympäristöön uusia palveluita kuten tietoturvapalvelut mokkuloihin ja iPadille tuotteistettuja 3G-tiedonsiirtopalveluita. DNA:lla on myös valmius tarjota mobiilivarmennepalvelu henkilöllisyyden todistamiseksi.

Kuluttajaliiketoiminnan tavoite on kasvattaa liikevaihtoa edelleen – matkaviestinmarkkinan ja tv-palveluiden myönteinen kehitys tarjoaa siihen hyvän mahdollisuuden.

Lisätietoa: www.dna.fi >> yksityisille

Lisätietoa EPSI Rating -tutkimuksesta: 
 www.dna.fi >> DNA Oy >> Media >> Tutkimustoiminta

Laaduntakaaja

MARIKA KUPARINEN

toimitusjohtajan assistentti

DNA:lla tartutaan toimeen:
– Kuuntelin Radio SuomiPOPia, jossa toimittaja kommentoi kuuntelijan kuuluvuusongelmaa. Hän haastoi DNAlaiset toimimaan, joten tartuin toimeen ja sain nopeasti apua työkavereilta. En tiennyt päätyväni suoraan lähetykseen, mutta kerroin kuuluvuuden olevan kunnossa ja vian rajoittuvan kuuntelijan puhelimeen. Vastasin vielä tietovisaan. Kuusivuotias tyttäreni kysäisi puhelun jälkeen: –Äiti, tuleeko susta nyt julkkis?

Laatu merkitsee minulle nopeaa ja mutkatonta palvelua kaikille sidosryhmille.

Asiakasta arvostava

Keväällä tehdyssä mystery shopping-tutkimuksessa 64 prosenttia tutkijoista kuvasi DNA Kaupan myymälätoimintaa MARKKINOIDEN PARHAAKSI ASIAKASPALVELUKSI. Palvelua piti mutkattomana 79 prosenttia, ja 80 prosenttia tilanteista hoidettiin napakasti ja joutuisasti.

informatum Oy (2010)